Staf di Pusat Pembelajaran Pahang

Staf di Pusat Pembelajaran Pahang

Sunday, October 19, 2008

Jamuan Hari Raya Alumni

Suasana kemeriahan Hari Raya Aidilfitri masih dirasakan di segenap pelusuk tanahair. Rumah-rumah terbuka masih diadakan di mana jua dengan pelbagai hidangan dan makanan yang disediakan untuk para tetamu yang datang. Tidak ketinggalan bagi Pusat Pembelajaran Pahang yang turut memeriahkan suasana sambutan Hari Raya Aidilfitri pada tahun ini bersama ahli-ahli alumni, tutor serta pelajarnya.

Majlis perjumpaan dan jamuan hari raya tersebut yang diadakan di Astana Golf and Country Club, Kuantan telah dihadiri oleh kira-kira 200 orang tetamu yang terdiri daripada ahli-ahli alumni dan pelajar dari Pusat Pembelajaran Pahang. Program ini adalah anjuran bersama Alumni OUM Cawangan Pahang dan Pusat Pembelajaran Pahang.

Majlis dimeriahkan lagi dengan kehadiran Yang Berhormat Tn. Hj. Shafik Fauzan Bin Sharif, Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kesenian dan Warisan, Pembangunan Keluarga dan Hal Ehwal Wanita Negeri Pahang.

Kehadiran dan sambutan yang diberikan terutamanya oleh ahli-ahli alumni dan pelajar mencerminkan semangat kerjasama, komitmen serta kebanggaan terhadap OUM. Ini disebabkan pelajar OUM datang dari latarbelakang yang berbeza bukan sahaja dari segi komitmen lain, malah mereka juga bertaburan dalam lingkungan jarak yang berjauhan.

Seperti juga universiti-universiti lain, Persatuan Alumni OUM merupakan badan penting untuk membina jaringan yang berterusan bukan sahaja di kalangan sesama graduan, malah turut melibatkan bakal-bakal graduan, pelajar semasa dan pihak pengurusan universiti itu sendiri.

Melalui persatuan alumni, pelbagai maklumat dan perkembangan terkini di OUM yang boleh disalurkan kepada ahli-ahlinya. Dengan ini, hubungan antara OUM dan bekas pelajar akan berkekalan.

Dengan demikian, penglibatan yang aktif dari ahli-ahli Persatuan Alumni sudah pasti akan memberikan banyak manfaat jangka pendek dan janga panjang kepada semua pihak.

Dengan bilangan keahlian sudah mencecah 973 orang di Negeri Pahang, ahli-ahli alumni sudah pasti boleh menjadi agen yang berkesan dalam menyebarkan maklumat mengenai peluang pendidikan di OUM kepada rakan-rakan sepejabat, sanak saudara dan masyarakat setempat yang berminat untuk meningkatkan ilmu dalam pelbagai bidang yang ditawarkan oleh universiti ini.

Sehingga kini, OUM sangat berbangga kerana ahli-ahli alumni di Pahang telah memberikan banyak sumbangan yang berterusan kepada universiti. Ianya termasuk membantu menjayakan beberapa aktiviti setempat yang berlangsung sepanjang tahun ini samada yang disertai oleh OUM mahupun yang dianjurkan olehnya.

Setelah beroperasi lebih lapan tahun di Negeri Pahang, diharapkan agar OUM akan menjadi salah sebuah institusi pengajian tinggi yang terkemuka serta memberi sumbangan penting dalam membina modal insan yang berpengetahuan khususnya bagi masyarakat di negeri ini.

Dengan sistem pembelajaran yang unik dan sesuai untuk memenuhi keperluan golongan bekerja, OUM sudah pasti akan dapat memenuhi falsafah ”Pembelajaran Sepanjang Hayat”nya.

Pada tahun hadapan, OUM akan menawarkan beberapa lagi program baru di peringkat Sarjana Muda iaitu Psikologi, Komunikasi, Pengajian Islam, Pengajian Bahasa Inggeris dan Teknologi Multimedia. Bagi pekerja di industri, program pengajian dalam bidang Pengurusan Keselamatan, Kesihatan dan Persekitaran, dan Pengurusan Pembuatan juga akan ditawarkan.

No comments: